Informatika

Velmi zjednodušeně se dá říct, že v rozrůstajícím se digitálním světě jsou očekávány dvě nezbytné gramotnosti mladého člověka: jazyková a informační. Také zaměstnavatelé se často zeptají, jaké umíte jazyky a co umíte na počítači. Výuka relativně nového předmětu na základních školách „informatika“, tak získává stále více na významu. Informatika má sice původně spíše akademický (vysokoškolský) obsah, tedy výuka vzniku a přenosu informací, ale v Rámcovém vzdělávacím programu očekává spíše výuku uživatelských znalosti. Na naší základní škole dáváme přednost tréninku a rozvoji uživatelských schopností. Naším cílem není připravovat na opravování počítačů, sítí, algoritmizaci programů, ale zvýšit uživatelské schopnosti. Umět používat informační a komunikační technologie k řešení školních i osobních potřeb. Našim cílem je, abychom připravili naše žáky zvládat ICT technologie na úrovni dospělého člověka. Například, je schopen vyhledat i „skryté“ informace, používá zodpovědně komunikační prostředky (email, chat…), snadno vytvoří svoji internetovou stránku, blog apod., zvládne pracovat s běžnými kancelářskými balíky, včetně cloudových verzí a jiné věci, které v dnešním digitálním světě musíme umět zvládat.

Výsledky našich žáků v informatice jsou nadprůměrné. V minulém školním roce jsme získali první místo v programování ze základních škol v okrese Česká Lípa. V krajském přeboru jsme se z množství škol v Libereckém kraji umístili na pěkném čtvrtém místě v užívání kancelářských aplikací.

Cvičení a úkoly dle ročníků

5. ročník

6. ročník

9. ročník 

Zatímco užívání počítačové techniky můžeme v současné době zařadit k základní gramotnosti člověka, proto je také jako vyučovaný předmět již na základní škole. Samotné programování je zejména o schopnosti přemýšlet, představovat si a hledat řešení. Na internetových stránkách Europe Code Week se píše: V nejbližších letech bude v Evropě chybět 900.000 informatiků, ve Spojených státech celý milion. To jsou čísla, která při stávajícím vývoji nelze zvrátit. To ukazuje, že informatika a programování je přiležitost pro každého, kdo se jí chytí – a každý žák si tu příležitost zaslouží. 

Rozšiřující cvičení a úkoly

Bobřík informatiky

IT sociální síť: Svobodné fórum

Komunita výuky programování na Facebook

Generace internetu

Logické řešení problémů 

Typografie na počítači

Tvorba webu

Informatika pro každého

Bobřík informatiky

12. a 13. listopadu 2015 proběhl celostátní online Bobřík informatiky. Podle průběžných výsledků získala naše žákyně Barbora Lazorová z 5. B první místo v Libereckém kraji.

Nejlepších pět výsledků našich žáků v kategorii Mini (5.ročníky). Testu se účastnilo v každé kategorii přes 10 tisíc vybraných dětí.

Pořadí Body Příjmení a jméno Třída Diplom
1. 192   Lazorová Barbora 5.B Tisk
186. 176   Antoš Matěj 5.B Tisk
1392. 136   Vencl Milan 5.B Tisk
2342. 120   Hradský Jan 5.A Tisk
3176. 108   Hrabcová Eliška 5. A Tisk

Nejlepších pět výsledků našich žáků v kategorii Benjamin (6. a 7. ročník).

Pořadí Body Příjmení a jméno Třída Diplom
2208. 136   Kriššák Martin 6.B Tisk
2419. 135   Engelhart Filip 7.A Tisk
2769. 128   Sirový Jakub 7.A Tisk
3608. 116   Sláma Zbyněk 6.B Tisk
4286. 109   Kyslík Jiří 6.B Tisk

V předvánoční pátek 20. 12. 2014 proběhl pod vedením Matěje Štágla kurz: Základy programování počítačových her.

Ukázka jedné z prací žáka Pavla Vávry (7. B).