Velmi zjednodušeně se dá říct, že v rozrůstajícím se digitálním světě jsou očekávány dvě nezbytné gramotnosti mladého člověka: jazyková a informační. Také zaměstnavatelé se často zeptají, jaké umíte jazyky a co umíte na počítači. Výuka relativně nového předmětu na základních školách „informatika“, tak získává stále více na významu. Informatika má sice původně spíše akademický (vysokoškolský) obsah, tedy výuka vzniku a přenosu informací, ale v Rámcovém vzdělávacím programu očekává spíše výuku uživatelských znalosti. Na naší základní škole dáváme přednost tréninku a rozvoji uživatelských schopností. Naším cílem není připravovat na opravování počítačů, sítí, algoritmizaci programů, ale zvýšit uživatelské schopnosti. Umět používat informační a komunikační technologie k řešení školních i osobních potřeb. Našim cílem je, abychom připravili naše žáky zvládat ICT technologie na úrovni dospělého člověka. Například, je schopen vyhledat i „skryté“ informace, používá zodpovědně komunikační prostředky (email, chat…), snadno vytvoří svoji internetovou stránku, blog apod., zvládne pracovat s běžnými kancelářskými balíky, včetně cloudových verzí a jiné věci, které v dnešním digitálním světě musíme umět zvládat.
Výsledky našich žáků v informatice jsou nadprůměrné. V minulém školním roce jsme získali první místo v programování ze základních škol v okrese Česká Lípa. V krajském přeboru jsme se z množství škol v Libereckém kraji umístili na pěkném čtvrtém místě v užívání kancelářských aplikací.
Cvičení a úkoly dle ročníků
Zatímco užívání počítačové techniky můžeme v současné době zařadit k základní gramotnosti člověka, proto je také jako vyučovaný předmět již na základní škole. Samotné programování je zejména o schopnosti přemýšlet, představovat si a hledat řešení. Na internetových stránkách Europe Code Week se píše: V nejbližších letech bude v Evropě chybět 900.000 informatiků, ve Spojených státech celý milion. To jsou čísla, která při stávajícím vývoji nelze zvrátit. To ukazuje, že informatika a programování je přiležitost pro každého, kdo se jí chytí – a každý žák si tu příležitost zaslouží.
Rozšiřující cvičení a úkoly
IT sociální síť: Svobodné fórum
Komunita výuky programování na Facebook
Bobřík informatiky
12. a 13. listopadu 2015 proběhl celostátní online Bobřík informatiky. Podle průběžných výsledků získala naše žákyně Barbora Lazorová z 5. B první místo v Libereckém kraji.
Nejlepších pět výsledků našich žáků v kategorii Mini (5.ročníky). Testu se účastnilo v každé kategorii přes 10 tisíc vybraných dětí.
Pořadí | Body | Příjmení a jméno | Třída | Diplom |
---|---|---|---|---|
1. | 192 | Lazorová Barbora | 5.B | Tisk |
186. | 176 | Antoš Matěj | 5.B | Tisk |
1392. | 136 | Vencl Milan | 5.B | Tisk |
2342. | 120 | Hradský Jan | 5.A | Tisk |
3176. | 108 | Hrabcová Eliška | 5. A | Tisk |
Nejlepších pět výsledků našich žáků v kategorii Benjamin (6. a 7. ročník).
Pořadí | Body | Příjmení a jméno | Třída | Diplom |
---|---|---|---|---|
2208. | 136 | Kriššák Martin | 6.B | Tisk |
2419. | 135 | Engelhart Filip | 7.A | Tisk |
2769. | 128 | Sirový Jakub | 7.A | Tisk |
3608. | 116 | Sláma Zbyněk | 6.B | Tisk |
4286. | 109 | Kyslík Jiří | 6.B | Tisk |
V předvánoční pátek 20. 12. 2014 proběhl pod vedením Matěje Štágla kurz: Základy programování počítačových her.